Nyt haetaan liikenneturvallisuuden uusia ratkaisuja!

Onko sinulla ideaa tai idea-aihiota liikenneturvallisuuden edistämiseksi? Haemme tammikuussa 2017 käynnistyvään Koklaamoon uudistumishaluisia ja ennakkoluulottomia yrityksiä kehittämään uusia liikenneturvallisuuden ratkaisuja. Ratkaisuja haetaan liikenneturvallisuuden alalta, mutta toivomme Koklaamoon ideoita myös muilta toimialoilta. Voisiko esimerkiksi digitaalisuus tai pelillisyyden hyödyntäminen vastata uudella tavalla liikenneturvallisuuden haasteisiin?

Hae mukaan toimintaan jättämällä ideaehdotuksesi tästä!

Koklaamo on Tampereen kaupungin uusi toimintamalli, joka tuo yhteen kaupunkilaiset, yritykset ja alan asiantuntijat etsimään ratkaisuja asukkaiden arjen ja uudistuvan kaupunkiympäristön haasteisiin (ks. lisää Koklaamosta). Innovaatioita syntyy, kun erilaiset ihmiset ja alat kohtaavat!

Ideoita jalostetaan valmiiksi konsepteiksi neljässä fasilitoidussa Lean Service Creation -menetelmää hyödyntävässä työpajassa yhdessä alan asiantuntijoiden kanssa. LSC on menetelmä, jossa yhdistyy palvelumuotoilun periaatteet, käyttäjälähtöinen lähestymistapa, Lean-ajattelu ja ketterä kehittäminen.

2 vastausta to “Nyt haetaan liikenneturvallisuuden uusia ratkaisuja!

  • Hei,

    tulevatko vastikään järjestetyn liikenneturvallisuustilaisuuden tulokset nähtäville omatesoman sivuille? Olisi mielenkiintoista nähdä mitä ongelmia on nostettu esille, kun ei itse ehtinyt paikan päälle. Aikaa sitten tehty turvallisuusselvityksen tuloksia ei koskaan julkaistu, vaikka näin oli käsittääkseni tarkoitus.

    Yksi konkreettinen asia on ainakin Tesomankadulla näkyvä rajapensaiden leviäminen jalkakäytävälle, vieden pahimmillaan neljäsosan kokonaisleveydestä. Asuntojen omistajat voisi velvoitta siistimään pensaat siten, että ne pysyvät oman tontin puolella.

    Toinen on katuvalot: 1) miksi autoteitä valaistaan paremmin kuin kevyenliikenteen väyliä? 2) Suojateiden ympäristöjen valaistusta voisi tehostaa erikseen. 3) Katuvalojen kohdalla olevia isojen puiden oksistot hukkaavat ison osan valaistuksen tehosta.

    Kolmantena ideana jalankulkijoihin reagoivat suojatien tehostevalot, eli kun jalankulkija lähestyy suojatietä niin suojatien yhteydessä oleviin tolppiin syttyy valo. Tässä tosin se riski että autoilijat alkavat luottaa ko valoihin liikaa.

    • Lilli
      1 vuosi ago

      Hei,
      Kiitos esille nostamistasi liikenneturvallisuuden ideoista sekä haasteista! Julkaisimme koosteen 8.12. järjestetystä liikenneturvallisuuden keskustelutilaisuudesta liikenneturvallisuuden Koklaamon välilehdelle: http://omatesoma.fi/liikenneturvallisuus/. Voisimme nostaa tämän näkyvämmin esille sivullemme, nyt se ilmeisesti jää hieman piiloon. Julkaisemme myös turvallisuusselvityksen tämän viikon aikana. Kiitos näistäkin huomioista!